Onderzoeken wijzen uit: ‘Hoe word je rijk?’-lessen slaan aan bij doelgroep

vr, 07 apr 2023 - 10:37

De ‘Hoe word je rijk?’-gastlessen van Money Start slaan aan bij jongeren. Dit blijkt uit een schuldpreventie-onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut én uit het halfjaarlijkse evaluatierapport van Money Start waaraan meer dan 1.000 leerlingen en 100 docenten meewerkten. 

Het programma ‘Hoe word je rijk?’ is een van de door SchuldenlabNL opgeschaalde schuldhulpinterventies. Met dit programma krijgen jongeren de noodzakelijke tools mee om te voorkomen dat ze na hun 18e verjaardag in de schulden te komen. Het zorgvuldig uitgedachte onderwijsprogramma richt zich op kwetsbare leerlingen van 14 tot en met 18 jaar. De ‘Hoe word je rijk?’-lessen zijn gemaakt voor het praktijkonderwijs, het speciaal onderwijs, het vmbo en het mbo-niveau 1 en 2.

Het programma is ontwikkeld voor en met jongeren en sluit aan op hun leefwereld. Er staan uitsluitend professionals voor de klas; zoals schuldhulpverleners, maatschappelijk werkers, politieagenten en deurwaarders. Zij werken dagelijks met jongeren die schulden hebben en kunnen levensechte verhalen vertellen. Dat geldt ook voor de ervaringsdeskundige jongeren die vertellen hoe ze in de schulden zijn gekomen en wat ze doen om eruit te komen.

Dat deze lessen positieve impact hebben, werd onlangs opnieuw bewezen in meerdere onderzoeken. In het schuldpreventie-onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut werd ‘Hoe word je rijk?’ opgenomen als één van de interventies om via financiële educatie (problematische) schulden onder kwetsbare jongeren te voorkomen. Uit gesprekken en interactieve sessies met meer dan 40 jongeren trok het Verwey-Jonker Instituut de conclusie dat ‘het onderwijsprogramma aansluit op de praktijk. ‘(…) De jongeren kunnen na afloop van de lessen goed verwoorden wat ze hebben geleerd: bijvoorbeeld hoe de zorgverzekering werkt, dat je boetes moet betalen, hoe je een eventuele betalingsregeling treft, wanneer je studiefinanciering moet aanvragen, et cetera.’

‘Het werkt goed dat de docenten niet van de eigen school zijn, maar van buiten komen. Een goede gastdocent met kennis van zaken en de capaciteit om dit op een leuke en enthousiaste manier over te brengen, wordt door de jongeren naast de inhoud als belangrijkste succesfactor genoemd,’ aldus het Verwey-Jonker Instituut, dat vervolgt: ‘‘Hoe word je rijk?’ sluit goed aan bij de leef- en denkwereld van jongeren door het tonen van speciaal geproduceerde films, het aanbieden van diverse interactieve opdrachten en het inzetten van ervaringsdeskundige peer educators. De jongeren waren onder de indruk van het verhaal van de ervaringsdeskundige jongere en vonden het fijn dat de ervaringsdeskundige antwoord gaf op alle vragen en zo open was over eigen fouten.’

Hetzelfde komt naar voren uit de halfjaarlijkse evaluatie van Money Start over de tweede helft van het jaar 2022. 1.148 leerlingen, 106 schooldocenten en 18 gastdocenten uit 9 gemeenten en van 10 niveaus werkten hieraan mee. Zij beoordelen de lessen gemiddeld met het cijfer 8,7. Ook de docent (8,6) en de ervaringsdeskundige (8,7) krijgen een hoge waardering. Ook blijkt uit het onderzoek dat zowel de kennis over financiën als de actiebereidheid om financiële zaken goed te regelen groot is. 

Dat bleek eveneens uit het onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut. Een van de respondenten vertelde: ‘Ik liet mijn moeder al mijn aantekeningen zien, van wat ik heb gedaan. En ze zei: “Goed van je, dat je dit allemaal weet. En nu weet je ook wat er na je 18e gebeurt en hoe je je zorgtoeslag moet aanvragen. En dan heb je mijn hulp ook wat minder nodig, dan kan je het uit jezelf doen.”’ 

Lees hier meer over de waarde van ‘Hoe word je rijk?’:
-    Bekijk hier het meest recente evaluatierapport van Money Start.
-    Bekijk hier het schuldpreventie-onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut.

 

Bron: Hoe word je rijk?

Datum: 7 april 2023