
Nederlandse Schulphulp Route
Schuldfase | Preventie
Voorkomen dat kleine schulden grote problemen worden
Grote schulden beginnen klein, problematische schulden beginnen met betalingsachterstanden. Voordat mensen de juiste hulp krijgen duurt dat gemiddeld 4,8 jaar. De schuld is dan vaak onnodig groot. Door meer samenwerking tussen banken en hulpaanbieders krijgen klanten in een eerder stadium hulp bij hun financiële problemen.
Maar liefst één op vijf Nederlandse huishoudens heeft risicovolle schulden. En: 1,2 miljoen huishoudens met schulden krijgen geen formele schuldhulpverlening. Om die reden is op 30 oktober 2019 de Nederlandse Schuldhulp Route gelanceerd, in het bijzijn van koningin Máxima. Het gaat hier om een publiek-private samenwerking tussen o.a. SchuldenlabNL, Geldfit.nl, fiKks, Moedige Dialoog en de Nederlandse Vereniging van Banken. Het doel van deze landelijke infrastructuur is: mensen schuldenzorgvrij maken door ze grip te laten krijgen op hun financiële en persoonlijke situatie. Een belangrijk onderdeel van de Schuldhulp Route is Geldfit.nl, dat zich nog in de pilotfase bevindt.
Geldfit
Mensen hebben de neiging om te laat hulp te zoeken bij financiële problemen. Bij verergering van de problemen neemt tevens de kans op gezondheids-, psychische - en sociale problemen toe. Ook de kosten voor rehabilitatie nemen toe naarmate de problemen groter worden. Voor alle betrokkenen is het van belang dat mensen eerder geholpen worden. Om dat bereiken, is door onder andere gemeenten, SchuldHulpMaatje, Humanitas, Rabobank, Rabo Foundation, Zilveren Kruis Achmea en Stichting Lezen en Schrijven het instrument Geldfit.nl ontwikkeld. In de afgelopen pilot-fase hebben de deelnemende banken ABN Amro, Rabobank, ING en de Volksbank 290.000 klanten gewezen op het bestaan van deze website. Het ging daarbij om klanten bij wie deze banken betalingsachterstanden signaleerden. Van deze 290.000 gingen er 11.217 klanten inderdaad naar de site. Uiteindelijk hebben in de pilot 5.842 mensen langs deze weg hulp op maat kunnen vinden. Want dat is het grote doel van de Nederlandse Schuldhulp Route: mensen met schulden worden toegeleid naar vier soorten hulp.
Hulp op maat
De Nederlandse Schuldhulp Route laat mensen met (dreigende) problematische schulden zien welke hulp ze kunnen krijgen en kent verschillende ‘afslagen’. De geboden hulp kan uiteenlopen van online zelfhulp, een digitale vrijwilliger (‘buddy‘) van de organisatie fiKks, een lokale vrijwilliger van bijvoorbeeld Humanitas of SchuldHulpMaatje) of professionele hulp of schuldhulpverlening via de eigen gemeente.
Groot aantal partners
Gezien het grote belang van deze problematiek (‘voorkomen is beter dan genezen’) is een groot aantal partners hierbij betrokken. Zij zorgen voor het brede scala aan mogelijkheden, zoals hierboven beschreven. Zo zorgt bijvoorbeeld Schuldenlab070 voor de beschikbaarheid en toegankelijkheid van hulpverlening aan klanten in Den Haag. Ook de partners ADG Dienstengroep en Moedige Dialoog zijn aangesloten. De ADG Dienstengroep ontwikkelde onder de naam FiKks een instrument waarmee bedrijven, gemeenten en burgers gezamenlijk mensen met schuldzorgen kunnen helpen. Het omvat een FikKs App, een bedrijvenplatform en een buddy-website. Kijk voor meer informatie op www.wijgaanhetfiksen.nl. Binnen Moedige Dialoog werken bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties als gelijkwaardige partners aan een duurzame aanpak van geldstress, armoede en schulden. Moedige Dialoog streeft naar honderd lokale bewegingen, die zich inzetten voor de financiële en sociale redzaamheid van mensen in heel Nederland.